28-06-2019

WAAROVER SPRAKEN ZIJ?

Natuurlijk was het bomvol in de trein. Na heel wat geworstel en gewring bereik ik een plaatsje bij het raam, zodat ik goed licht heb om mijn sportkrant te lezen. Door omstandigheden heb ik het voetbalnieuws van het weekend gemist; dat kan ik nu mooi inhalen. Schuin tegenover mij zit een viertal vrouwen van middelbare leeftijd. Na jarenlange treinervaring weet ik wat me te wachten staat: ze stappen straks uit in Eindhoven om te winkelen, en voor die tijd hebben ze luidkeels zitten praten over onbenullige tv - programma's, hun mannen en hun kleinkinderen.

Mijn mensenkennis faalt volkomen. Deze dames blijken voetballiefhebbers te zijn. Ze laten zich bewonderend uit over het spel van Ajax van de vorige avond, waarbij ze zich zeer tevreden tonen over de verdedigende capaciteiten van Matthijs de Ligt en het spelinzicht van Frenkie de Jong. Sprekend over de laatste komt de vrouw in hen toch even naar boven: " Vind je dat ook zo'n lekker ventje, Truus?"  Hoewel Truus instemmend knikt, heeft ze even geen tijd, want ze moet mevrouw 3 uitleggen hoe dat zit met doelpunten, gescoord in uitwedstrijden. "Die tellen dubbel."

Mevrouw 4 lijkt er wat verloren bij te zitten, alsof ze de gesprekken niet begrijpt. Maar dat blijkt een misvatting. Ze draait zich naar de anderen om, en vraagt:"Hoe zit dat ook weer met buitenspel? Wanneer sta je dat?" Een verstandige vraag. Ik ken mannen die al jaren naar wedstrijden kijken, maar bij deze kwestie niet verder komen dan een mompelend, onduidelijk antwoord. Truus pakt een stuk papier, schetst een situatie en start haar uitleg. Mevrouw 4 luistert geboeid toe.

Zoveel vakkennis, zoveel geestdrift! Ik kan niet nalaten om te roepen: "Wat geweldig dat jullie zo goed op de hoogte zijn!" Dan staat mevrouw 4 op. Glimlachend antwoordt ze: " Ik zit thuis geregeld bloednerveus naar een wedstrijd te kijken, terwijl mijn man de krant leest. Als ik juichend opveer uit mijn stoel, zegt hij geƫrgerd: "Stel je niet aan." Ik ben blij dat ik voetbalvriendinnen heb."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten